Hvornår får du MitID?
28. september 2021

Hvornår får du MitID?

Afløseren for NemID hedder MitID, og i oktober begynder de første danskere at få den nye løsning.

MitID giver en bedre sikkerhed og kan bruges til alt det, du tidligere har brugt NemID til, for eksempel at tjekke årsopgørelsen, kommunikere med det offentlige eller gå på netbank. I oktober begynder de første danskere at få MitID, det betyder et farvel til NemID-nøglekortet og goddag til:

MitID app: MitID er først og fremmest en app til smartphone eller tablet. Med appen kan man med et swipe overføre penge eller logge ind på en digital selvbetjening.

MitID kodeviser: MitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID.

MitID kodeoplæser: MitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodeoplæser har en skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Der kan tilsluttes høretelefoner, så ingen andre kan høre med.

I forbindelse med at du får MitID, kan du vælge en af de to alternative løsninger.

Hvad skal jeg gøre?

Du får automatisk besked via din netbank, mobilbank eller digital post, når det er din tur til at få MitID. De første får besked i oktober 2021, men det er ikke til at sige præcis, hvornår det bliver din tur.

En forudsætning for at kunne få MitID er, at dine id-oplysninger er opdateret. For nogle er det sket helt automatisk i forbindelse med NemID, men andre skal opdatere dem nu. Det får du besked om i NemID-appen.

Selvom man får MitID, skal man i en periode beholde NemID, da der kan være steder, det stadig skal bruges i en overgangsperiode.

Undgå svindel

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det kun er via netbank og mobilbank (eller via Digital Post hvis ikke du har netbank), du vil blive bedt om at oprette MitID. Og dermed ikke via en mail, en sms eller andet.

Vær derfor meget opmærksom, da svindlere kan udnytte overgangen ved at tilbyde ”hjælp”, hvilket ofte består i, at de franarrer folk deres personlige oplysninger og bagefter ”hjælper” dem af med store beløb på bankkontoen.

Husk at al kommunikation om MitID foregår udelukkende via netbank/mobilbank eller Digital Post.

Du kan finde spørgsmål og svar om MitID hos Digitaliseringsstyrelsen

Sidst opdateret:
Gå til top Top