Når ens barn går fra at være et mindre barn til at blive ung og voksen, så sker der mange ændringer. I takt med at barnet bliver teenager, stilles der flere krav udefra fx i forbindelse med skolen og ens sociale liv, men også rent lovgivningsmæssigt, når ens barn bliver myndigt og overgår til egen sagsbehandling. Samtidig sker der en enormt kognitiv, følelsesmæssig og kropslig udvikling, ligesom hos alle andre børn der bliver ældre og skal finde eget ståsted og identitet.
Med CP som fast følgesvend følger der i teenage- og ungdsomsårene ofte også:
- Krav om eller forventninger til fysisk træning, for at vedligeholde ens funktionsniveau i takt med at kroppen vokser og ændrer sig
- Identitetsspørgsmål hos barnet eller den unge selv, som hos nogle børn og unge med cerebral parese, udvikler sig til psykiske belastninger som påvirker barnet og den unges liv negativt.
- Det ambivalente og måske konfliktfylde i udviklingen - klar til at klare sig selv på den ene side, og på den anden side gerne vil have forældrene til at faretage aftaler med fysioterapeuten, eller klare det "kedelige" med kommunen og sagsbehandlingen.
- En ændring i lovgivningen som har betydning for støtte og muligheder
Udviklingen i disse år, i barnets og den unges liv, giver udfordringer, både hos barnet og den unge selv, men også hos forældrene og i resten af familien.
På kurset her får du derfor viden og værktøjer som kan hjælpe dig, dit barn og familien overgangen.